به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شامگاه سه شنبه دوم آذرماه، هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، در جریان بازدید از آزادراه قم–سلفچگان–راهجرد ضمن بازدید از این پروژه بر اهمیت تکمیل کریدورهای آزادراهی و ریلی کشور به عنوان یکی از اولویتهای دولت چهاردهم تأکید کرد.
بازوند در این بازدید ضمن قدردانی از تلاش شبانهروزی مهندسان، مشاوران و خبرنگاران حاضر در پروژه، توضیح داد: یکی از ویژگیهای مهم این کریدور آزادراهی، مشارکت بیش از ۵۵ درصدی بخش خصوصی در تأمین اعتبار آن است که نشاندهنده نقش مؤثر سرمایهگذاران در توسعه زیرساختهای حملونقل کشور است.
وی با اشاره به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و تکالیف قانونی برنامه هفتم توسعه در خصوص تعیین تکلیف کریدورها گفت: کریدور آزادراهی چالوس – بندر امام به طول ۹۵۰ کیلومتر یکی از پروژههای راهبردی کشور است که حدود ۸۰ درصد آن تعیین تکلیف شده و تکمیل حلقههای مفقوده آن در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با اشاره به قطعه سوم این کریدور در مسیر مرزنآباد – سیاهبیشه–ولیآباد گفت: عملیات اجرایی این بخش به زودی آغاز میشود و با وجود سختگیریهای محیط زیست، برای جلوگیری از آسیب به جنگلها، یک سال به زمان اجرای پروژه افزوده شده است.
بازوند درباره آزادراه قم – سلفچگان – راهجرد نیز توضیح داد: این آزادراه به طول ۷۴ کیلومتر تعیین تکلیف شده و امشب بخشی از آن با روکش بتنی به طول ۱۲ کیلومتر مورد بازدید قرار گرفت که تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه گفت: ادامه مسیر تا اراک به بخش خصوصی واگذار شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز میشود.
وی افزود: از اراک تا بروجرد توسط قرارگاه خاتم اجرا میشود و بخشهای دیگر این کریدور نیز توسط شرکتهای مختلف تکمیل شده یا در حال انعقاد تفاهمنامه با بخش خصوصی است. همچنین کنارگذر ماهشهر به طول ۳۰ کیلومتر تا یک ماه آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل این کریدور آزادراهی نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و تلفات جادهای دارد، گفت: با بهرهبرداری کامل این مسیر، سالانه حدود ۷۰۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۳۰۰ میلیون لیتر بنزین صرفهجویی خواهد شد و تلفات جادهای نیز ۸۵ تا ۹۰ درصد کاهش مییابد.
بازوند در پایان ابراز امیدواری کرد که این کریدور تا پایان دولت چهاردهم به طور کامل نهایی شود و گفت: این پروژه یکی از کریدورهای حیاتی کشور است که علاوه بر صرفهجویی اقتصادی، نقش بسزایی در ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات جادهای ایفا خواهد کرد.
بهنامجو استاندار قم نیز با اشاره به روند اجرای پروژه عمرانی مهم استان گفت: این طرح با وجود مشکلات مالی و شرایط بحرانی هیچگاه متوقف نشد و سازندگان با دلگرمی و تعهد بالا چراغ پروژه را روشن نگه داشتند. حتی در روزهای جنگ نیز شاهد بودیم که کار با جدیت ادامه یافت و این نشان از عشق آنان به وطن و کشور دارد.
وی افزود: بارها پیشنهاد همکاری در پروژههای خارج از کشور به سازندگان ارائه شد اما آنان ترجیح دادند در کنار مردم و مسئولان بمانند تا این اتفاق مهم در داخل کشور رقم بخورد. در این مسیر حمایتهای ویژه دکتر بازوند و سرکار خانم صادق وزیر راه و شهرسازی و همچنین پیگیریهای جدی مدیران استانی بهویژه آقای زنجیرانی مدیرکل شهرسازی استان نقشآفرین بوده است.
گفتنی است؛ این پروژه در دو شیفت از ۶ صبح تا ۴ بعد از ظهر و از ۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب در حال فعالیت است.